Header Ads

Νέα

Συνέντευξη με τον Χάρη Μαύρο

Έχοντας στα χέρια μου το βιβλίο του Χάρη Μαύρου, 'Οι αγάπες δεν κηδεύονται τις Τρίτες', εύλογα, μου δημιουργήθηκε η επιθυμία να τον γνωρίσω καλύτερα. Γιατί όταν ένα βιβλίο μιλάει στην καρδιά σου, θέλεις να γνωρίσεις και τον δημιουργό του.







Βιογραφικό

Ο Χάρης Μαύρος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1983.Τον κουράζουν τα βιογραφικά σημειώματα, γιατί δεν έχει καταλάβει μέχρι σήμερα τι αποδεικνύουν. Του αρέσει η ζωγραφική, ημουσική και η συγγραφή – αναρωτιέται αν τους αρέσει κι εκείνος. Έχει αδυναμία στα λευκά γλυκά και στα ταξίδια.
Βιβλία: 
Μέχρι {τις} τέσσερις - εκδόσεις Θερμαϊκός, έτος έκδοσης: 2015
Οι Αγάπες δεν κηδεύονται τις Τρίτες - εκδόσεις Σαββάλας, έτος έκδοσης: 2016



Θα ξεκινήσω με την εύλογη απορία που δημιουργείται διαβάζοντας τον τίτλο. Γιατί δεν κηδεύονται οι αγάπες τις Τρίτες συγκεκριμένα;
Κηδεύονται εντέλει οι αγάπες ή παραμένουν ζωντανές στην καρδιά και στη μνήμη όσων τις έζησαν;

Χ.Μ: Ο τίτλος του βιβλίου αφορά την πλοκή του, γιατί συναντάμε τους ήρωες βράδυ Δευτέρας στην πιο κρίσιμη στιγμή της σχέσης τους. Ο Στέφανος, οπλισμένος, αποφασίζει να βρει την κατά είκοσι δύο χρόνια μεγαλύτερη ερωμένη του, Ανθή, και να διεκδικήσει μια ζωή στο πλευρό της ή τον θάνατο και των δύο στην περίπτωση που εκείνη αρνηθεί. Είναι άγνωστο αν η Τρίτη, μια μέρα που δεν επιλέχθηκε τυχαία και θα το διαπιστώσετε διαβάζοντας το μυθιστόρημα, θα ξημερώσει και για τους δύο. Ακόμα και αν κάποιος απ’ τους δύο ή και οι δύο βρεθούν νεκροί το επόμενο πρωί, οι αγάπες όντως δεν κηδεύονται μαζί με τα σώματα, γι’ αυτό και η άρνηση με τη χρήση του μορίου «δεν».

Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου είναι από την πλευρά της Ανθής, μιας γυναίκας κοντά στα 50. Ως νεαρός άντρας, πώς καταφέρατε να διεισδύσετε στην ψυχολογία μιας γυναίκας αυτής της ηλικίας;

Χ.Μ: Είναι πρόκληση και ταυτόχρονα άσκηση ενσυναίσθησης να προσπαθήσει ένας άντρας να καταλάβει πώς σκέφτεται και τι επιζητά μια γυναικεία ψυχή, να δει τα θέλω και τις δυσκολίες μιας  σύγχρονης γυναίκας μέσα από τα μάτια της, να κολυμπήσει κόντρα στα κοινωνικά πρέπει που εκείνη αντιμετωπίζει και τελικά να διαπιστώσει πως η προσπάθειά του αυτή αναγνωρίζεται ως επιτυχής από τις γυναίκες αναγνώστριες. Νομίζω πως το κλειδί μια επιτυχημένης σκιαγράφησης χαρακτήρα είναι η αυξημένη ενσυναίσθηση του συγγραφέα και μόνο.

Γράψατε για να επικοινωνήσετε και να  ικανοποιήσετε πρωτίστως τον αναγνώστη, στη συγκεκριμένη περίπτωση να δώσετε το μήνυμα σε γυναίκες μεσήλικες ότι η ζωή δεν τελειώνει σε αυτή την ηλικία ή απλά γράψατε αυτά που θέλατε εσείς να εκφράσετε?

Χ.Μ: Η γραφή είναι διάλογος. Γράφω για να επικοινωνήσω σε πρώτο επίπεδο με τον εαυτό μου, να ανακαλύψω πτυχές του και να δοκιμάσω τα όριά του, προσπαθώντας όπως προανέφερα να καλλιεργήσω στον μέγιστο βαθμό την ενσυναίσθησή μου. Είναι ευλογία η εσωτερική αυτή επικοινωνία να μεταφέρεται στο επίπεδο εκείνο που ο αναγνώστης καταφέρνει να μιλήσει τόσο με τον δικό του εαυτό μέσα από τα κείμενά σου, όσο και με σένα τον ίδιο.  Στο πλαίσιο λοιπόν αυτής της επικοινωνίας που συμβαίνει σε πολλαπλά επίπεδα, υπάρχει και το μήνυμα ανάμεσα σε άλλα πως η ζωή δε σταματά σε καμιά ηλικία, οι στόχοι, τα όνειρα, οι ανθρώπινες ανάγκες δεν έχουν ημερομηνία λήξης.

Αυτός ο έρωτας, μεταξύ ενός νεαρού και μιας κατά πολύ μεγαλύτερης του γυναίκας, συντελέστηκε και άνθισε λόγω της οικονομικής κρίσης, λόγω των βιωμάτων και των συναισθηματικών αναγκών του καθενός ή θα συνέβαινε ούτως ή άλλως καθώς στο βιβλίο υπάρχει έντονη αναφορά στην καρμική αγάπη;

Χ.Μ: Ο έρωτας που βιώνουν αυτοί οι δύο άνθρωποι έχει τις ρίζες του σε συμπαντικές συμπτώσεις και ένα πεπρωμένο που φαίνεται χαραγμένο στο ίδιο τους το γονιδίωμα. Οπότε δεν είναι η οικονομική κρίση που τους έφερε κοντά, αλλά η «μοίρα» τους, όσο σκληρή και αν φαίνεται η λέξη «μοίρα» σε πολλούς από εμάς. Η οικονομική κρίση φωτίζει τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν αυτοί οι δύο άνθρωποι καθώς και το μέγεθος της αγάπης τους και φυσικά διαμορφώνει το πλαίσιο της σχέσης τους που θα ήταν προφανώς διαφορετικό σε άλλες συνθήκες.



.
Ο παράφορος, απόλυτος έρωτας μπορεί και πρέπει να κυριαρχεί όλων των πρέπει της αναμενόμενης κοινωνικής συμπεριφοράς;

Χ.Μ: Ο παράφορος και απόλυτος έρωτας είναι ακριβώς αυτό: η κατάργηση όλων των «πρέπει». Καταργεί τη λογική, καταργεί νόρμες και εξαφανίζει με μαγικό τρόπο το «υπερεγώ», παραδίδοντας τον κάθε ερωτευμένο στον βωμό των ορμών του «εγώ» του.

Οι δευτερεύοντες χαρακτήρες είναι δυναμικοί, καθένας με τον τρόπο του. Ξεχώρισα την Κάτια, την αδελφή του Στέφανου, μια πολύ ιδιαίτερη προσωπικότητα. (Τι έχετε να μας πείτε γι αυτή;)

Χ.Μ: Από τη μέχρι στιγμής επικοινωνία με τους αναγνώστες του βιβλίου έχω καταλάβει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό την έχει ξεχωρίσει και όχι μόνο αυτό: την έχει ίσως αγαπήσει περισσότερο και από τους πρωτεύοντες χαρακτήρες. Οφείλω να ομολογήσω πως η Κάτια αποτελεί και δικό μου αγαπημένο χαρακτήρα και αυτό γιατί η ηλικία της δεν είναι δείκτης  της ωριμότητάς της. Η Κάτια έχει ιδιαίτερα οξυμένη αντίληψη του κόσμου, παρ’ ό,τι είναι ουσιαστικά ακόμη παιδί. Και πιστέψτε με, υπάρχουν τέτοια παιδιά, παιδιά που έχουν καταφέρει να συμπυκνώσουν στα λίγα χρόνια της ζωής τους την ευαισθησία και τη σοφία μιας ολόκληρης ζωής,

Το  βιβλίο περιλαμβάνει ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για τους ήρωες που τολμούν ενώ καθένας τους λαμβάνει αυτό που έδωσε στη ζωή και στους άλλους.  Κάποιο είδος θείας δίκης?

Χ.Μ: Καθόλου, γενικώς δεν πιστεύω οτιδήποτε μπορεί να είναι «θείο» δικάζει. Εμείς οι ίδιοι είμαστε οι μοναδικοί δικαστές των εαυτών μας και το ίδιο επιθυμώ να συμβαίνει με τους ήρωες που επιλέγω. Επιθυμώ να έχουν τη δυνατότητα αν όχι να κατανοήσουν τη βαρύτητα των πράξεών τους, να την αντιληφθούν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα τιμωρηθούν απαραίτητα ή ότι θα αλλάξουν δραματικά στην πορεία ως προσωπικότητες .

Θεωρείτε πως η ειλικρίνεια απέναντι στον εαυτό μας είναι το μαγικό συστατικό αυτού του βιβλίου? Προτείνετε να ακολουθεί ο καθένας την καρδιά του αφήνοντας στην άκρη τις ανασφάλειες, τους φόβους του και την απαισιοδοξία του για ένα δύσκολο μέλλον;

Χ.Μ: Η ειλικρίνεια είναι το μαγικό συστατικό της ζωής. Η αλήθεια είναι ευλογία και κατάρα, ωστόσο έχει τη μαγική ιδιότητα να κάνει διάφανα τα κορμιά και να αφήνει τη λάμψη της κάθε καρδιάς να γίνει αγωγός της αγάπης. Προτείνω ο καθένας να αγαπήσει τον εαυτό του όπως είναι: να αφουγκραστεί τις ανάγκες του και να τις σεβαστεί. Οι ανασφάλειες και οι φοβίες υπάρχουν πολλές φορές για να προστατεύσουν έναν άνθρωπο ενστικτωδώς από μια λάθος επιλογή. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να αναζητήσουμε τον λόγο ύπαρξής τους και αν διαπιστώσουμε πως δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος, τότε να τις αφήσουμε στην άκρη. Κανείς δε χρειάζεται περιττές αλυσίδες να τον κρατάνε πίσω, όσο δύσκολο και αν διαγράφεται το μέλλον μπροστά του.

Ένα πάντρεμα μιας ρεαλιστικής κατάστασης με τον αθεράπευτο, ατέρμονο ρομαντισμό. Απελπισία και προσμονή για το καλύτερο συνυφασμένα. Τι προσδοκείτε να μείνει στον αναγνώστη με την ανάγνωση του βιβλίου;

Χ.Μ: Να καλλιεργήσει και αυτός την ενσυναίσθησή του, να γίνει λιγότερο επικριτικός με τους συνανθρώπους του και να κατανοήσει πως η όποια απόφασή μας ενέχει ρίσκο, ένα ρίσκο που αν δεν πάρουμε, ποτέ δε θα μάθουμε την έκβαση μιας διαφορετικής επιλογής.

Κλείνοντας, πού σας βρίσκει κάποιος;  Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Χ.Μ: Οι αναγνώστες μπορούν να με βρουν και να συζητήσουμε για τα βιβλία μου στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, όσο και στο email μου: mavroscharis@gmail.com. Θα είναι μεγάλη μου χαρά σύντομα να κρατάμε στα χέρια μας το επόμενο μυθιστόρημά μου, το οποίο επιθυμώ και έχω ανάγκη να είναι μεν ένα βαθύ ψυχογράφημα, ωστόσο κάτι διαφορετικό από τα προηγούμενα δύο.


Σας ευχαριστώ πολύ.



Η συνέντευξη με τον Χάρη Μαύρο.

Συνέντευξη / επιμέλεια φωτογραφίας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα


Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε αφήστε το σχόλιο σας :