Header Ads

Νέα

Συνέντευξη με τη Μαρία Τριανταφύλλου



 ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
                                
Η Μαρία Τριανταφύλλου του Αποστόλου, γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1966 και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει έως και σήμερα. Σπούδασε διακόσμηση εσωτερικού χώρου και ασχολήθηκε αρκετά χρόνια με τη φύλαξη παιδιών, τα οποία και αγαπά πολύ.
Γράφει στίχους για μουσική καθώς και παιδικά ποιηματάκια. Συμμετέχει στις συλλογές Ελληνικού παραμυθιού: “Στην ανέμη τυλιγμένη”, με το παραμύθι “Το μυστικό”, και “ Δώσε κλώτσο να γυρίσει” με τα παραμύθια “Τα χρυσά μαλλιά “ και “Το σπιτάκι της μάγισσας”, των εκδόσεων “Συμπαντικές διαδρομές”. Από τις εκδόσεις Φυλάτος κυκλοφορεί το βιβλίο της  ‘Η Κοραλλένια, το φεγγάρι και το μαγεμένο τραγούδι’’.


          
 Συνέντευξη: Αγγελίνα Παπαθανασίου

Θα ήθελα να καλησπερίσω τη συγγραφέα Μαρία Τριανταφύλλου και να την ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που παραχωρεί στο blog μας Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών.
Πείτε μας λίγα λόγια για σας. Πώς προέκυψε η συγγραφή στη ζωή σας;

Μ.Τ. Να χαιρετήσω κι εγώ με τη σειρά μου και να σας ευχαριστήσω θερμά, που μου δίνετε την ευκαιρία να ανοίξω την καρδιά μου και να σαλπάρουμε παρέα στο ταξίδι του λόγου και της τέχνης.
Εγώ ανακάλυψα ότι μπορώ να γράφω στιχάκια και ρίμες στα χρόνια του γυμνασίου. Έτυχε να πάρω μία γεύση από την ποίηση του Άγγελου Σικελιανού, φόρεσα το ρομαντισμό μου και μαζί με ερεθίσματα από τη φύση που αγαπώ, άρχισα να γράφω τα πρώτα μου ποιήματα.
Πολύ αργότερα, όταν ασχολήθηκα με μικρά παιδιά, ένιωσα την ανάγκη πέρα από την ανάγνωση βιβλίων με παραμύθια , να διηγηθώ και μικρές δικές μου φανταστικές ιστορίες, επηρεασμένες από την καθημερινή κοινή μας ζωή.
Ένα χαμένο παιχνίδι που μας οδηγούσε  σε ένα μυστήριο πατάρι, ένα αβγό που έγινε βαρκούλα πριν φαγωθεί και πολλές άλλες όμορφες στιγμές.
Η αλήθεια είναι πως δίσταζα να γράψω για το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.
Τα κατάφερα όμως να αποβάλλω τους ενδοιασμούς μου κι έτσι, τα τελευταία χρόνια, μοιράζομαι ποιήματα και παραμύθια με όλους.


Ποια ήταν τα βιβλία που σας συντρόφευαν στη παιδική και εφηβική ηλικία; Σήμερα τι βιβλία διαβάζετε;

Μ.Τ. Μεγάλωσα κι εγώ με την Κοκκινοσκουφίτσα, τη Χιονάτη, την Ωραία Κοιμωμένη και τα υπόλοιπα  γνωστά κλασικά παραμύθια που αγαπήσαμε όλοι μας.
Επίσης, θυμάμαι τη Λιλίκα και όλες τις ιστοριούλες της στο λούνα παρκ, στη θάλασσα, κ.λ.π. Και φυσικά  τον αλησμόνητο Αίσωπο, τα ταξίδια του Γκιούλιβερ, το νησί των θησαυρών και ένα βουνό Μίκυ μάους, όπως τα περισσότερα παιδιά.
Ένιωσα για πρώτη φορά συγκίνηση και δάκρυσα αρκετές φορές, διαβάζοντας  τον Όλιβερ Τουίστ του Καρόλου  Ντίκενς.
Προβληματίστηκα, νιώθοντας ανάμεικτα συναισθήματα.
Ήταν η στιγμή που βίωσα μέσα από τη ρεαλιστική προσέγγιση  του  συγγραφέα, την τραγική πλευρά της ζωής, τη δυστυχία, τον πόνο και τον αγώνα για επιβίωση.
Αργότερα, στην εφηβεία, γνώρισα τον Νιλς Χόλγκερσον μέσα από το θαυμαστό ταξίδι του, καταχωρώντας το βιβλίο στα αγαπημένα μου.
Στη συνέχεια, θέλησα με το χαρτζιλίκι μου να αποκτήσω πια τα δικά μου βιβλία κι έτσι αγόρασα πρώτα πρώτα τη Λωξάντρα της Μαρίας Ιορδανίδου κι έπειτα τα διηγήματα του Στρατή  Μυριβήλη, το πράσινο, το γαλάζιο και το κόκκινο βιβλίο.
Στα επόμενα χρόνια διάβασα και διαβάζω ακόμα διάφορα βιβλία. Λάτρεψα τα βιβλία της Ευγενίας Φακίνου, καθώς και τη γραφή του Έρμαν Έσσε, κυρίως  όμως με κέρδισε η λογοτεχνία του φανταστικού, από την οποία επηρεάστηκα και θέλησα να την ακολουθήσω  γράφοντας.


Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σας ''Η Κοραλλένια, το φεγγάρι και το μαγεμένο τραγούδι", στο οποίο έχετε κάνει και την εικονογράφηση. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για αυτό το βιβλίο; Τι μήνυμα θέλετε να περάσετε στους μικρούς αναγνώστες;

Μ.Τ. Η αλήθεια είναι πως, ενώ είμαι άνθρωπος του βουνού, αγαπώ πολύ τη θάλασσα και ταξιδεύω νοερά στην έκτασή της, γράφοντας κυρίως στίχους.
Όλη αυτή η μαγεία και η αξεπέραστη  ομορφιά του βυθού, μου έδωσε το ερέθισμα να ξεκινήσω γράφοντας ένα τραγουδάκι. Το τραγούδι εξελίχθηκε σε παραμύθι και έτσι άφησα τη φαντασία μου να δημιουργήσει.
Πήρα το ρόδινο κοράλλι και το μεταμόρφωσα σε νεράιδα του βυθού. Θέλησα να πλησιάσω το φεγγάρι και μεταφέρθηκα στο δάσος.

Όλα αυτά που αγαπώ τα ένωσα σε μία ιστορία και γράφοντάς την, μου έδειχνε κάτι καινούριο, κάτι που έδενε τα κομμάτια μεταξύ τους.
Αφέθηκα στην έμπνευση και θέλοντας να επισημάνω το πόσο σημαντική είναι η φιλία, έγραψα για τη δύναμη, την αλήθεια και την αγάπη που περικλείει μέσα της.
Τόνισα ιδιαίτερα την έννοια της αλληλεγγύης και επεσήμανα τους κινδύνους που συναντά κανείς λόγω απροσεξίας και παρορμητικότητας.
Αυτό που εγώ θέλησα να δώσω στα παιδιά, είναι χαρά πρωτίστως, τη χαρά αυτή που νιώθεις όταν  μέσα από χρώματα και μουσική, ζεις τη μαγεία του παραμυθιού με αίσιο τέλος και να μεταφέρω μηνύματα αγάπης. Την αγάπη για τον άνθρωπο, τα ζώα, και τη φύση γενικότερα.
Όλα αυτά μέσα από στίχους, που είναι εύκολο να τους αποστηθίσει κανείς και να τον συντροφεύουν παντοτινά.


Συμμετέχετε με παραμύθια σας στις συλλογές Ελληνικού παραμυθιού '' Στην ανέμη τυλιγμένη'' και Δώσε κλώτσο  να γυρίσει"  από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές. Τι είδους παραμύθια θα συναντήσει ο αναγνώστης σε αυτές τις συλλογές;

Μ.Τ. Ακολουθώντας το γνωστό στιχοποίημα,



"Κόκκινη κλωστή δεμένη,

στην ανέμη τυλιγμένη,



δώσε κλώτσο να γυρίσει,


παραμύθι να αρχινίσει"




δημιουργήθηκαν τρία υπέροχα βιβλία με Ελληνικά λαϊκά παραμύθια. Κάθε στίχος αποτελεί και έναν τίτλο.
Σύντομα, αυτό το σημαντικό έργο θα ολοκληρωθεί  με το τέταρτο και τελευταίο βιβλίο του κύκλου.
Έχω τη χαρά να συμμετέχω σε δύο από τις τρεις συλλογές, με τα παραμύθια μου: "Το μυστικό"( Στην ανέμη τυλιγμένη), "Τα χρυσά μαλλιά, το σπιτάκι της μάγισσας", (Δώσε κλώτσο να γυρίσει).
Οι συλλογές Ελληνικού παραμυθιού είναι  τόσο ξεχωριστές και αφορούν το κομμάτι της παραμυθίας που πηγάζει από τους κόλπους της παράδοσης.
Πρόκειται για λαϊκές αφηγήσεις του παρελθόντος. Έναν πλούτο της Ελληνικής μυθοπλασίας, δοσμένο από συγγραφείς που καταθέτουν την ψυχή του παππού και της γιαγιάς, οι οποίοι, από γενιά σε γενιά, μέσω του λόγου, μοιράζονταν θρύλους, παραδόσεις και σημαντικά στοιχεία του πολιτισμού.
Φυσικά, σαν γνήσιοι παραμυθάδες, αφήνουμε κι εμείς το δικό μας αποτύπωμα, ώστε να ενωθεί με τη γοητεία των λαϊκών παραμυθιών, συνεχίζοντας το δέσιμο της αλυσίδας για το μέλλον.
Είναι μια ευτυχής συγκυρία για μένα να συνεργαστώ με τους ανθρώπους των εκδόσεων "Συμπαντικές διαδρομές", τόσο με τον εκδότη κύριο Γιώργο Σωτήρχο, όσο και με τους αξιόλογους συγγραφείς που ανήκουν στη δημιουργική  ομάδα των εκδόσεων.
Χαίρομαι που συμμετέχω στις συλλογές Ελληνικού παραμυθιού και εύχομαι να αγαπηθούν και να παραμείνουν διαχρονικές.

Εκτός από παραμύθια, έχετε σκεφτεί να ασχοληθείτε με άλλο λογοτεχνικό είδος; Μυθιστόρημα, ποίηση, για παράδειγμα; Ποιο θεωρείτε το πιο δύσκολο είδος από όλα;

Μ.Τ. Εκτός από τα παραμύθια, άνοιξα λίγο παραπάνω τα φτερά μου, αγγίζοντας τη λογοτεχνία τρόμου με το διήγημά μου "Μικρό φεγγάρι στο γυαλί", το οποίο περιλαμβάνεται στην ανθολογία "Σκοτάδι" των εκδόσεων Συμπαντικές Διαδρομές.
Η αλήθεια είναι πως δεν είχα ποτέ μου κατά νου να γράψω ιστορία τρόμου, γιατί πραγματικά ήταν κάτι που το θεωρούσα δύσκολο και ακατόρθωτο για μένα. Όμως, η έμπνευση είναι κάτι που έρχεται ξαφνικά και σε γεμίζει με συναισθήματα και εικόνες.
Αυτές οι εικόνες αποτέλεσαν και το φόντο ενός ακόμα διηγήματος φαντασίας.
"Οι άνεμοι της Βάλτα" είναι μια ιστορία που πραγματεύεται την αποδιοργάνωση και τις ισορροπίες της φύσης.
Έχει πάρει και αυτή μια θέση στην ανθολογία "Θρύλοι του σύμπαντος VI" από τις Συμπαντικές Διαδρομές.
Όλα αυτά με γεμίζουν χαρά, αλλά και αγωνία για το αν είμαι όσο έτοιμη χρειάζεται ώστε να συνεχίσω μελλοντικά.
Θεωρώ δύσκολο είδος μόνο αυτό που δεν γνωρίζεις, που δεν έχεις όρεξη να το κάνεις ή σου λείπει η έμπνευση και η αποφασιστικότητα.
Αν έχω διάθεση να γράψω, ίσως επεκταθώ και σε άλλα λογοτεχνικά μονοπάτια, για την ώρα χαίρομαι να συνυπάρχω με εξαιρετικούς συγγραφείς στις ενδιαφέρουσες ανθολογίες του φανταστικού και να εξελίσσομαι μέσα από το παραμύθι.


Συγγραφέας γεννιέται κανείς ή γίνεται με κάποια βοήθεια; (Σεμινάρια δημιουργικής γραφής);

Μ.Τ. Νομίζω ότι το ένα συμπληρώνει το άλλο. Οπωσδήποτε χρειάζεται η ικανότητα και αυτό που λέμε χάρισμα. Θα πρέπει όμως να το ανακαλύψεις, να το υπολογίσεις και να το καλλιεργήσεις.
Κάθε ταλέντο χρειάζεται εκπαίδευση. Εγώ δυστυχώς δεν είχα την ευκαιρία ως τώρα  να παρακολουθήσω μαθήματα  δημιουργικής γραφής.
Έχοντας μελετήσει όμως σεμινάριο επιμέλειας, μπορώ να πω ότι βελτιώθηκα αρκετά σε σχέση με τη σύνθεση, τον περιορισμό ή την επέκταση του κειμένου.
Είναι αναγκαία και χρήσιμα τα μαθήματα δημιουργικής γραφής, αλλά αν δεν είσαι έτοιμος ή δεν έχεις τη λαχτάρα να γράψεις για κάτι που ενδεχομένως σε εμπνέει, τότε κράτησε μέσα σου όσα έμαθες και γράψε με το συναίσθημα και τη φαντασία, όταν το δημιουργικό χτυποκάρδι σε αφυπνίσει ξαφνικά.



Σήμερα πόσο δύσκολο είναι ένας νέος συγγραφέας να εκδώσει το βιβλίο του;

Μ.Τ. Ο νέος συγγραφέας σε σχέση με τους εκδότες θα έλεγα πως μοιάζει με κάποιον που αναζητά για πρώτη φορά εργασία, ενώ απαιτείται  προϋπηρεσία. Όπως πολλοί άλλοι, δοκίμασα κι εγώ να εκδώσω κάτι δικό μου, χωρίς αποτέλεσμα.
Αν εξετάσουμε το θέμα από την πλευρά των εκδοτών, διαπιστώνουμε πως υπάρχει προτίμηση σε συγγραφείς που έχουν εμπειρία και πετυχημένη βιβλιογραφία.
Από την άλλη, είμαστε τόσοι πολλοί εμείς που γράφουμε και δεν ξέρω αν χωράμε στους εκδοτικούς όλοι μαζί.
Θεωρώ ότι το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας νέος συγγραφέας, είναι να αναδείξει έργο.
Κι αυτό μπορεί να το πετύχει μέσα από διαγωνισμούς ή συμμετοχές σε συλλογικές δημιουργίες με ποιήματα η διηγήματα.
Η αυτοέκδοση είναι μια καλή ευκαιρία να αναδείξεις το γραπτό σου και να εισέλθεις στο χώρο της αγοράς.
Αν πιστεύεις πως θα τα καταφέρεις, όλα είναι εφικτά.


Το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή όλων μας. Πιστεύετε ότι είναι ένα δυνατό όπλο στα χέρια των συγγραφέων για την προώθηση των βιβλίων τους;

Μ.Τ. Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας. Οτιδήποτε συμβαίνει, γίνεται γνωστό σε λίγα λεπτά.
Αν έχεις πρόσβαση στο διαδίκτυο, ανεβάζεις μία φωτογραφία και τη βλέπουν εκατοντάδες άνθρωποι την ίδια στιγμή.
Θεωρώ πως η ψηφιακή προβολή είναι πλέον αναγκαία, διότι σου δίνει τη δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού αφενός μεν να επικοινωνήσεις άμεσα με συνεργάτες, αφετέρου δε να προωθήσεις τη δουλειά σου στο ευρύ κοινό.
Οπωσδήποτε είναι μοναδική ευκαιρία να χρησιμοποιήσεις τις εξειδικευμένες φόρμες, ώστε να εισέλθεις στην αγοραστική κοινότητα και να έχεις πιο άμεση επαφή με τους αναγνώστες.
Βέβαια, η γοητεία του βιβλιοπωλείου δε συγκρίνεται και θέλω να πιστεύω πως θα παραμείνει αξεπέραστη.
Όση βοήθεια και αν σου προσφέρει το ίντερνετ, είναι πιο προσωπική η σχέση του αναγνώστη με τη βιτρίνα και το ράφι του βιβλιοπωλείου.
Γι’ αυτό υπάρχουν οι παρουσιάσεις και οι συζητήσεις με το κοινό.
Γι’ αυτό πρέπει να στηρίξουμε το χάρτινο βιβλίο, αυτό που πάντα ξεφυλλίζουμε πριν το αγοράσουμε, το μυρίζουμε και το αγκαλιάζουμε.


Υπάρχει ήδη στο μυαλό σας ο επόμενος ήρωας ή ηρωίδα του βιβλίου σας;

Μ.Τ. Νομίζω πως αν αρχίσω να μιλάω για τους ήρωές μου, δε θα τελειώσω ποτέ.
Υπάρχουν ήδη κάποιοι, που μπήκαν με ξαφνικό τρόπο σε ιστορίες που έχω ήδη σκαρώσει στο χαρτί και στο μυαλό μου.
Θα έρθουν κι άλλοι πολλοί ελπίζω, ήδη τους περιμένω.
Θα συνεχίσει και η Κοραλλένια μου το ταξίδι της, με μια νέα περιπέτεια, αυτή τη φορά στο βυθό της θάλασσας. Αυτό, όμως, θα γίνει λίγο αργότερα.
Για την ώρα, κλείνω τα μάτια και περιμένω να ‘ρθει. Όπως λέω και σε ένα μικρό παραμύθι μου, που δημοσίευσα στο διαδίκτυο:
"Κλείσε τα μάτια και θα ‘ρθει", είπε η κάμπια στην καρακάξα που ήθελε να τραγουδήσει, μα όλα τα ζώα γελούσαν με την αγριοφωνάρα της.
"Δηλαδή αν κλείσω τα μάτια μου θα καταφέρω να τραγουδήσω; " ρώτησε η καρακάξα.
"Μόνο αν νιώσεις το συναίσθημα και το κάνεις φαντασία ", είπε και πάλι η κάμπια.


Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που μας διαθέσατε και σας εύχομαι καλή δημιουργική συνέχεια.

Μ.Τ. Θέλω κι εγώ να σας ευχαριστήσω, που στηρίζετε εμάς μας νέους συγγραφείς και αναδεικνύετε το έργο μας.
Ελπίζω στο μέλλον να έχουμε περισσότερα να πούμε.
Να είστε πάντα καλά.


Επιμέλεια: Χαρά Δελλή

Επεξεργασία εικόνας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα

Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε αφήστε το σχόλιο σας :