Header Ads

Νέα

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Αναστασία Νεραϊδόνη






        ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Αναστασία Νεραϊδόνη γεννήθηκε το 1982. Ζει και εργάζεται στον Πειραιά ως καθηγήτρια Αγγλικών. Έχει σπουδάσει Βιβλιοθηκονομία στο Τ.Ε.Ι Αθηνών και η μεγάλη της αγάπη την οδήγησε στο να γράψει τα δικά της παραμύθια που έχουν εκδοθεί στις ανθολογίες των Συμπαντικών Διαδρομών. Η πρώτη της προσωπική δουλειά κυκλοφόρησε από τις Συμπαντικές Διαδρομές το 2016. Πέρυσι, δοκίμασε και την πρώτη της ιστορία τρόμου, στην ανθολογία «Κόκκινος Θάνατος, ιστορίες εμπνευσμένες από το έργο του Πόε» στον ίδιο εκδοτικό οίκο.
Πρωτύτερα, είχε εργαστεί σε διαφορετικά κομμάτια της εξυπηρέτησης πελατών, όπως βοηθός ενδυματολόγου, υπεύθυνη καταστήματος ένδυσης και υπόδησης, και τηλεφωνική υποστήριξη.
Μαγεμένη από το ταξίδι των ήχων, ασχολήθηκε με την αφήγηση ηχητικών βιβλίων και το ραδιόφωνο. Συνεργάστηκε με την εταιρία Αuditale και διετέλεσε ραδιοφωνική παραγωγός στο Street Radio, που όταν βρει χρόνο, θα το ξανακάνει, γιατί της έχει λείψει πολύ.




Συνέντευξη: Παπαθανασίου Αγγελίνα

                                                        

         ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Καλησπέρα σας κυρία Νεραϊδόνη και σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη που παραχωρείτε στο blog μας Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών.
Καθηγήτρια Αγγλικών, ραδιοφωνική παραγωγός, συγγραφέας, αφηγήτρια παραμυθιών. Με ποια από όλες αυτές τις ιδιότητες ταυτίζεστε περισσότερο;

Α.Ν. Νομίζω, ο ρόλος του συγγραφέα είναι που βγάζει όλα τα υπόλοιπα. Θα συνθέσω ιστορίες για να προετοιμάσω το μάθημα, ή για να αφηγηθώ παραμύθια. Ακόμα και όταν έκανα ραδιοφωνική εκπομπή, έγραφα σκέψεις και αποφθέγματα, που ταίριαζαν με το κάθε μουσικό κομμάτι. Το να γράφω, με έκανε ευτυχισμένη, όταν ήμουν μικρή. Άνευ λόγου, το σταμάτησα την εποχή του Λυκείου και το ξανάπιασα το 2013. Από εκείνη τη στιγμή, άλλαξε όλη η επαγγελματική πορεία και πλέον όλα πηγάζουν από τη γραφή.


Παραμύθια σας συμπεριλαμβάνονται σε ανθολογίες που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές. Μιλήστε μας λίγο για αυτές τις ανθολογίες. Τι παραμύθια θα διαβάσει ο αναγνώστης σε αυτές;

Α.Ν. Στην Ανθολογία  ΑΝΕΜΗ ΤΥΛΙΓΜΕΝΗ, βρίσκεται « Το Μαγεμένο Τραγούδι» και στη συλλογή ΔΩΣΕ ΚΛΩΤΣΟ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ, περιλαμβάνονται «Το Διαμαντένιο Βουνό», «Το ρυάκι της Θίσβης και του Πύραμου», «Η Ανεράδα και οι Λάμιες». Επίσης, «στους ΘΡΥΛΟΥΣ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ V», θα βρείτε «Τη γη των εξόριστων λουλουδιών». Τέλος, « ΣΤΟΥΣ ΘΡΥΛΟΥΣ VI» θα βρείτε το «Από παξιμαδοκλέφτρα Βαρόνη». Η σειρά των παραμυθιών θα κυκλοφορήσει σε τετραλογία, μια γενναία προσπάθεια να αποτελέσει τη μεγαλύτερη βάση της Νεοελληνικής μας Λαογραφίας, με συμμετοχή παραμυθάδων από όλα τα μέρη Ελλάδος και Κύπρου. Αυτή τη περίοδο, οι Συμπαντικές Διαδρομές έχουν εκδώσει την Τρίτη ανθολογία της σειράς. Μέσα θα βρείτε λαϊκά παραμύθια με την ντοπιολαλιά του κάθε τόπου, στοιχεία  της αρχαιοελληνικής μυθολογίας που έχουν ενσωματωθεί με Ανατολικές δοξασίες, έναν χάρτη, ουσιαστικά, που φανερώνει την ιστορία μας σαν λαό.


Ποια ήταν τα δικά σας αγαπημένα παραμύθια; Με ποιον ήρωα  ή ηρωίδα ταυτίζεστε περισσότερο;

Α.Ν. Από μικρή αγαπούσα το παραμύθι «Η λίμνη των κύκνων», ίσως, λόγω του ότι είχα παρακολουθήσει την ξαδέλφη μου να το χορεύει στο μπαλέτο και λάτρεψα τη μουσική και τη σκηνογραφία. Πέρα από ωραίο σαν θεατρικό δρώμενο, έχει εξαιρετική ουσία σαν μύθος. Σαν παιδί, με συνάρπαζε η πλήρης αντίθεση της Οντίλ με την Οντέτ σαν χαρακτήρες και το πόσο έμοιαζαν τα ονόματά τους. Σαν να ήταν τα ίδια άτομα στον καλό και στον κακό του εαυτό και πως έπρεπε η Οντίλ να παλέψει για να ξεφύγει από τη φυλακή του μάγου, αλλά και από τον ίδιο της κακό εαυτό. Ο κύκνος συμβολίζει την ουράνια πλευρά του ανθρώπου και το κάθε τι μέσα σε αυτό το  κλασσικό παραμύθι, αποτελεί αρχέτυπο, που δεν το κατανοείς μεν εννοιολογικά, όταν το ακούς μικρός, αλλά αυτό είναι και το εκπληκτικό με τα παραμύθια: σου δίνουν την εμπειρία μιας πνευματικής πραγματικότητας. « Η Αλίκη στη χώρα των Θαυμάτων» επίσης, είναι ένα παραμύθι και η αγγλική του έκδοση είναι ό, τι καλύτερο για διδασκαλία.


Εκτός όμως από παραμύθια, έχετε γράψει και διηγήματα. Το βιβλίο σας « Το σεργιάνι του Αερικού», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, είναι μια συλλογή διηγημάτων. Μιλήστε μας λίγο για το βιβλίο σας.

Α.Ν. Είναι ιστορία μέσα σε ιστορία, που την αφηγείται ένα αερικό σε ένα στοιχείο της φωτιάς. Χρησιμοποιώ στοιχεία όπως αερικά, νεράιδες και νύμφες, καθώς εκφράζουν, με την αθανασία τους, το αιώνιο και το αρχέγονο, αυτό που υπερβαίνει τον χρόνο.
Και καθώς τα στοιχεία της φύσης αντιπροσωπεύουν την ομορφιά της, -γι’ αυτό και οι άνθρωποι τα χρησιμοποίησαν τόσο πολύ παγκοσμίως στους μύθους τους- δημιουργούν ωραία αντιπαράθεση με τους θνητούς, που αν  κι έχουν  πολύ λιγότερα χρόνια στον πλανήτη μπλέκονται στην πλάνη. Στο ψεύδος, δηλαδή, ότι τα υλικά κεκτημένα για τα οποία παλεύουν, θα τους μείνουν για πάντα.
Το αερικό, λοιπόν. που σεργιανίζει τη γη, κι η Σπίθα, το στοιχείο της Φωτιάς, ειρωνεύονται τους θνητούς, που αντί να χαίρονται τη στιγμή, τον έρωτα, τη μαγική ομορφιά στην κάθε φάση της φύσης, ακόμα και στην καταιγίδα, μεμψιμοιρούν για πράγματα μικρά και χάνουν το νόημα.


Υπάρχει κάποιο άλλο λογοτεχνικό είδος που θα θέλατε να δοκιμαστείτε; Μυθιστόρημα ή ποίηση για παράδειγμα;

Α.Ν. Μυθιστόρημα γράφω ήδη, με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, αλλά θέλγομαι πολύ να φτιάξω κάποια στιγμή, δικό μου κόσμο σε κάποιο επόμενο μυθιστόρημα, όπως έχουν κάνει οι εξαίρετοι, Anne Rice, Philip Pulman, Neil Gaiman και οι δικοί μας, Κιάρα Καλουντζή, Γιούλη Αναστασοπούλου. Συγχρόνως, έχω ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια ένα τολμηρό εγχείρημα με την φίλη μου και εικαστικό, Νεφέλη-Εκάτη Κατσαρού, να δημιουργήσουμε τράπουλα αυτογνωσίας με τους μύθους των ζωδίων. Θα αποτελείται από 48 κάρτες κι ένα βιβλίο που θα αφηγείται σε ποιο μύθο στηρίζονται τα ωροσκόπια Ελλήνων, Κινέζων, Κελτών και Μάγια, συμπεριλαμβανομένου και του αποσυμβολισμού τους, βέβαια. Η έρευνα έχει ήδη  ξεπεράσει τα τέσσερα χρόνια και ευελπιστούμε να το υλοποιήσουμε μέσα στο έτος.




Τι αποτελεί για σας πηγή έμπνευσης;

Α.Ν. Πηγή έμπνευσης είναι να παρατηρώ τους ανθρώπους. Σπάνια γράφω μέσα στο σπίτι. Προτιμώ τις καφετέριες ή τις βιβλιοθήκες, όπου μπορώ να παρακολουθώ με το βλέμμα μου πώς λειτουργούν οι άνθρωποι. Τι είναι αυτό που λένε και τι αποκρύπτουν, αλλά φανερώνεται με τις κινήσεις τους. Το διήγημα, « η σειρήνα της βροχής», από το βιβλίο μου, γράφτηκε εξ ολοκλήρου, παρατηρώντας μια κυρία στον ΗΣΑΠ. Μου αρέσει, επίσης, να ξεκουράζω τα μάτια μου στη θάλασσα και στα δέντρα. Πολλές ιστορίες έχω γράψει, απλά ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων ή ατενίζοντας τα βράχια της Πειραϊκής.


Πιστεύετε ότι συγγραφέας γεννιέται κανείς ή γίνεται; Θεωρείται ότι τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής, μπορούν να βοηθήσουν κάποιον που θέλει να γίνει συγγραφέας;

Α.Ν. Ο καθένας μπορεί να γίνει συγγραφέας, αν έχει μια καλή ιστορία να πει. Αρκεί να πηγάζει από μέσα του κι όχι να το ζορίζει. Να θέλει να λυτρωθεί μέσα από αυτό, διότι η γραφή είναι θεραπεία. Κι επειδή κανένας δεν έγραφε από τα γεννητάτα του, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως οι Stephen King και Ray Bradbury, τα μαθήματα δημιουργικής  γραφής βοηθάνε στο να σου ξεκλειδώσουν κομμάτια,  που δεν ήξερες ότι διέθετες. Επίσης, είναι και πολύ εποικοδομητικό, να γνωρίζεις ανθρώπους που έχουν το ίδιο πάθος με σένα και μπορείτε να αλληλοεπηρεαστείτε.


Τα παιδιά, σήμερα, ασχολούνται πολύ περισσότερο με το διαδίκτυο και λιγότερο με το διάβασμα βιβλίων. Είστε αισιόδοξη για το μέλλον του παιδικού βιβλίου;

Α.Ν. Το παιδικό βιβλίο καλά κρατεί, όσο και αν έχουμε βομβαρδίσει τα παιδιά με τεχνολογία, γιατί είναι η εύκολη λύση. Αν υπάρχει σωστή γαλούχηση, το παιδί θα ανακαλύψει τον υπέροχο κόσμο του βιβλίου, είτε με το να μιμηθούν κάποιον ενήλικο που θαυμάζουν, είτε κάποιο άλλο παιδί.
Εξάλλου, η τεχνολογία βοηθά την  διάδοσή του. Θες με τα e-books (που ως καθηγήτρια συστήνω κατά κόρον στους μαθητές μου), θες με τα ηχητικά βιβλία (audio books) που αλλάζουν την άποψη ακόμα και των πιο βαριεστημένων παιδιών για το βιβλίο.
Μάλιστα, έχω αφηγηθεί κιόλας ένα εξαίρετο παιδικό audio book από τις εκδόσεις Πατάκη και η ηχογράφηση στο στούντιο, ήταν, ομολογουμένως, από τις πιο ευχάριστες εμπειρίες μου.
Υπάρχει μια στροφή προς την αφήγηση των παραμυθιών. Ανοίγονται όλο και περισσότεροι χώροι με τέτοια δρώμενα, ενώ υπάρχουν εξαιρετικοί πρωτοεμφανιζόμενοι συγγραφείς στο παιδικό βιβλίο, που μόνο αισιόδοξοι μπορούμε να νιώθουμε.


Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι στον κόσμο που ζούμε, τι θα ήταν αυτό;

Α.Ν. Κανένας δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, αν δεν αλλάξει πρώτα τον εαυτό του. Αν μπορώ να μεταδώσω κάτι μέσω των βιβλίων μου, είναι ότι ο κόσμος είναι η προβολή όσων κουβαλάμε μέσα μας.
Προσωπικά, κάνω συνεχώς αυτοπαρατήρηση και αναθεωρώ τις αρνητικές μου  πεποιθήσεις συχνά για να βελτιώσω τον εαυτό μου προς το καλύτερο.
Αν αυτή την διαδικασία, που είναι στην αρχή, τρομερά δύσκολη, την κάνει ο καθένας, αυτόματα, θα αλλάξει κι ο κόσμος προς το καλύτερο.


Υπάρχει ήδη στο μυαλό σας ο επόμενος ήρωας, ή ηρωίδα, που σας ταλαιπωρεί γλυκά;

Α.Ν. Έχω ένα ήδη μυθιστόρημα εν εξελίξει με Τρίτωνες και Νηριίδες και η κεντρική μου ηρωίδα με ταλαιπωρεί, γιατί δεν έχει αποφασίσει ακόμα πως θα φέρεται απέναντι τους. Μια το πιάνω, μια το αφήνω λοιπόν, αλλά η διαδικασία της εξερεύνησης του κάθε χαρακτήρα, είναι μια απολαυστική εμπειρία. Αυτό νομίζω, θα σας το πει κάθε συγγραφέας.



Επιμέλεια: Δελλή Χαρά
Επεξεργασία εικόνας: Γκουτζουρέλα Παναγιώτα


Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε αφήστε το σχόλιο σας :